Update Coronavirus

Veelgestelde vragen en actuele updates coronavirus (COVID-19)

Laatste update | 12 juli 2020

De uitbraak van het coronavirus heeft grote gevolgen voor de luchtvaart en mogelijk ook voor jouw reisplannen. Misschien ben je van plan om een vliegticket te boeken, ga je binnenkort op reis of verblijf je al in het buitenland. Op deze pagina kan je extra informatie vinden over veelgestelde vragen en proberen wij jou zo goed mogelijk verder te helpen.

1. Reisadvies en actuele situatie buitenland

1.1 Hoe kan ik het reisadvies voor bestemmingen in het buitenland volgen?

Het reisadvies kan verschillen per land of regio en kan op elk moment worden aangepast. Zo kan het zijn dat er nieuwe verscherpingen of versoepelingen worden ingevoerd van de huidige coronamaatregelen, omdat het aantal bestemmingsgevallen in het gebied zich positief of negatief ontwikkelt. Wij raden je aan om de website van Ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten te houden. Dit is een website van Rijksoverheid, waar je meer informatie kunt vinden over de ontwikkelingen in het buitenland.

1.2 Hoe kan ik de regelgeving en maatregelen voor bestemmingen in het buitenland volgen?

Indien je van plan bent naar een bestemming af te reizen in het buitenland, raden wij je aan om de website van IATA te bezoeken. Op deze pagina vind je voor alle landen wereldwijd de huidige maatregelen en stand van zaken omtrent het coronavirus. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je het land van bestemming pas mag betreden na het invullen van een gezondheidsverklaring, het afnemen van een coronatest of verplicht een bepaalde tijd in quarantaine moet.

2. Gestrand in het buitenland

Wanneer je gestrand bent in het buitenland raden wij je aan om de website van Ministerie van Buitenlandse Zaken te bezoeken. Op deze pagina wordt op verschillende vragen antwoord gegeven en kan je indien gewenst telefonische hulp krijgen voor vragen. Daarnaast is het verstandig om de actuele ontwikkelingen en maatregelingen rondom het coronavirus goed in de gaten te houden via de lokale autoriteiten in het land waar je verblijft.

3. Het checken van mijn actuele vluchtstatus

Door het coronavirus is het mogelijk dat de actuele status van je vlucht snel veranderd. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je vlucht wordt omgeboekt, naar een ander tijdstip wordt verplaatst of wordt geannuleerd. Je hebt als reiziger zelf de verantwoordelijkheid om de actuele vluchtstatus van je geboekte vlucht in de gaten te houden. Voor de meest up-to-date informatie raden wij je aan om de website van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij goed in de gaten te houden. Hier kan je met je vluchtnummer (te vinden op je e-ticket), de actuele status van je vlucht checken. Mocht er een wijziging plaatsvinden, streven wij er bij Spread naar om je hier ook altijd per e-mail van op de hoogte te brengen.

Let op: het is mogelijk dat een vlucht nog steeds uitgevoerd wordt terwijl de eindbestemming van je vlucht (nieuwe) reisbeperkingen heeft ingevoerd die van invloed kunnen zijn op je vakantie. Daarom is het belangrijk voor vertrek goed de huidige situatie en regelgeving van je bestemming te volgen op de website van Ministerie van Buitenlandse Zaken.

4. Mijn vlucht is geannuleerd

Wanneer je vlucht geannuleerd is, nemen wij per e-mail direct contact met je op om je hierover te informeren. Wij onderhouden als reisagent het contact met de luchtvaartmaatschappij, zelf hoef je dus niet met de luchtvaartmaatschappij contact op te nemen. Mocht je zelf toch op de hoogte willen blijven van de huidige status van je vlucht, verwijzen wij je graag door naar de website van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij. Hier kan je met je vluchtnummer de status van je vlucht checken.

4.1 Hoe ziet het proces eruit als je vlucht is geannuleerd?

1. Wij ontvangen een bericht van de luchtvaartmaatschappij over de annulering van je vlucht. De luchtvaartmaatschappij geeft ons een aantal opties uit welke mogelijkheden de klant kan kiezen. Deze opties zijn geheel afhankelijk van het beleid en reglement van de luchtvaartmaatschappij. Wij hebben hier als Spread zijnde geen invloed op.

2. Per e-mail nemen wij contact met je op over de annulering van je vlucht en de keuzemogelijkheden waar je uit kan kiezen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je de keuze hebt uit het (kosteloos) boeken een nieuwe vlucht of dat je recht hebt op restitutie van het aankoopbedrag van je vliegticket.

3. Indien jij je gemaakte keuze aan ons per e-mail hebt laten weten, geven wij dit door aan de luchtvaartmaatschappij en houden wij je per e-mail altijd op de hoogte van de actuele stand van zaken.

4.2 Waarom kan de afhandeling van een gewijzigde vlucht langer duren dan normaal?

Bij Spread bemiddelen wij als online reisagent tussen jou en de luchtvaartmaatschappij. Wij zijn dan ook geheel afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij in het afhandelen van een vluchtwijziging. Door de enorme drukte ontstaan door het coronavirus, kan het in sommige gevallen zijn dat de luchtvaartmaatschappij een langere reactietijd nodig heeft dan in normale omstandigheden. Onze excuses voor het ongemak, wij vragen je om begrip voor de situatie.

5. Contact en vragen

Heb je na het lezen van deze pagina nog meer vragen? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice, dan helpen wij je graag verder. Voor andere vragen verwijzen wij je graag door naar onze FAQ-pagina.

Reistips rechtstreeks in je inbox

Schrijf je in voor €5 korting op je boeking.